Kategoriat
Näyttelyt

Toinen Syysnäyttely 2021

Syksyn 2021 toiseen näyttelyyn teoksia on valinnut professori J. Tuomas Harviainen, joka akateemisen työnsä ohessa keräilee töitä nousevilta taiteilijoilta. Tähän näyttelyyn hän on valinnut erityisesti sellaisia teoksia, joissa epäsymmetriset piirteet tuottavat kiinnostavaa jännitettä tai syvää harmoniaa.

Aavelaivat
Aavelaivat

Miretta Männistö
Aavelaivat todellakin loihtii mielikuvan sumuisista laivoista, jotka eivät kenties ole aivan kokonaisia, mutta ovat aivan riittävän todellisia. Itselleni tuntuu siltä, kuin ne purjehtisivat kohti katsojaa, jollakin tapaa uhkaavina, mutta silti niin kiinnostavina, ettei haluaisi kuitenkaan ainakaan aivan vielä paeta paikalta.

Aavelaivat
“Hello, I’m Raimo and I’m looking for the disco”
“Hello, I’m Raimo and I’m looking for the disco”

Saana Hakola
Pidän hyvin harvoin tämän tyyppisistä teoksista, mutta tässä sarvikuonon penseä ilme yhdistyneenä psykedeelisiin väreihin tuo hymyn huulille ja herättää lukuisia kysymyksiä. On vaikeaa uskoa, että Raimolla olisi erityisen hauskaa diskossa, mutta älkäämme estäkö häntä menemästä sinne.

“Hello, I’m Raimo and I’m looking for the disco”
Power of now
Power of now

Irina Rantalaiho
Power of now hyödyntää hienolla tavalla sekä jatkuvuuksia että niiden puuttumisia. Yhtäältä on mahdollista kuvitella taulujen olevan osa samaa kuvaa, mutta mieli joutuu rationalisoimaan sitä, miten osa kuvioista joutuisi kiertymään, jotta kokonaisuudesta tulisi todella eheä. Reunojen ja keskiöiden välinen tyylillinen jännite myös vahvistaa tätä vaikutelmaa tehokkaasti.

Power of now
Taiga
Taiga

Niina Helimaa
Taiga kiinnitti heti huomioni katalogissa voimakkaine väreineen. Olen aina pitänyt töistä, joissa yhden hahmon sisään on upotettu muuta ja tässä teoksessa linnun siipien tiiviyden suhde varsin yksinkertaiseen metsään saa molemmat osat erottumaan edukseen. Maalaus myös hienosti hyödyntää linnun pään suuntaa suhteessa siihen, minkä verran kussakin siivessä on läpinäkyvyyttä maisemaan.

Taiga
My battle
My battle

Elina Surakka
My battlessa on huikea liikkeen tuntu, vaikka teos on tavallaan hyvin staattinen. Tuntuu kuin punainen usva virtaisi kohti reunaa, samanaikaisesti sataen myös alaspäin. Se voisi olla kenties verta, tulta tai liehuvia hiuksia. Teoksesta voisi tehdä lukuisia luentoja, sisäisistä taisteluista sotakentille asti.

My battle
Pilvissä
Pilvissä

Johanna Virtanen
Toivoisin näkeväni Pilvissä jonakin päivänä jonkin julkisen tilan seinällä. Se on juuri sopivan pelkistetty mutta samalla monitasoinen voidakseen pitää ihmisten mielenkiinnon pitkään itsessään, silmien etsiessä selitystä sille, mitä kukin palanen ehkä on. Mikä suunta on ylös? Mitä ovat ne yksityiskohdat, jotka eivät ole kasveja tai pilviä?

Pilvissä
Vaski
Vaski

Eeva Forsström
Tässä teoksessa minua erityisesti kiehtoi pinnan monitulkintaisuus. Vaikka työn nimi Vaski antaakin osviittaa tavoitteesta, tuovat rakenne ja värit minulle mieleen myös kankaan tai lapsuudenystäväni kotona olleet leveät 1970-lukulaiset säle-väliverhot. Kuvittelen, että jos koskisin teosta, se tuntuisi vanhalta, käytössä kuluneelta nahkapinnalta.

Vaski
Yön ja aamun välissä
Yön ja aamun välissä

Kim Holmberg
Yön ja aamun välissä kuvaa juuri sellaista maagista hetkeä, jolloin toivoisimme, että mukana olisi kamera, jolla voisi virheettä tallentaa sen mukaansa. Hetkeä, jossa todellisuus on tarua ihmeellisempää. Onneksi maalauksella voi saada kiinni sen, mitä yökamera ei aina ehdi tavoittaa.

Yön ja aamun välissä
previous arrow
next arrow

Kaikki toisen syysnäyttelyn teokset 2021

Näyttelyn kuraattori: Professori J. Tuomas Harviainen

Tietokäytäntöjen tenure track -professori, palvelumuotoilija J. Tuomas Harviainen hahmotti jo nuorena, ettei halua itse tehdä taidetta. Hän ihailee hyvin erilaisia teoksia äänestä kuvaan ja liikkeestä tekstiin sekä abstraktiuteen, saaden niistä loputonta inspiraatiota muille elämänsä kentille. Harviainen on erityisen kiintynyt Suomen kultakauden taiteeseen, mutta rakastaa tuoreempien taitelijoiden kykyä yllättää itsensä kerta toisensa jälkeen ja siksi keräilee uusia, pieniä mutta voimakkaita teoksia jatkuvasti seinilleen.